آزمایشگاهی

نکات مهم مراقبت و نگهداری از سمپلر

نگهداری صحیح هریک از تجهیزات آزمایشگاهی می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر طول عمر و افزایش کارایی آن‌ها داشته باشد. سمپلرهای آزمایشگاهی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مراقبت و نگهداری صحیح از سمپلر، نه ‌تنها باعث افزایش طول عمر مفید این تجهیز می‌شود، بلکه در دقت و صحت نتایج آزمایش‌ها، تاثیر مستقیم دارد و در نهایت می‌تواند در کاهش هزینه‌های هنگفت ناشی از تعمیر و یا تعویض سمپلر نیز موثر باشد.

چگونه از سمپلر خود نگهداری کنیم تا بیشتر عمر کند؟

پس از هربار حجم‌برداری، سمپلر خود را تمیز کنید

ممکن است با این پرسش مواجه شوید که چگونه حجم‌برداری از نمونه‌های مختلف باعث کثیف شدن بدنه‌ی سمپلرها می‌شود درصورتی که معمولا تنها نوک سمپلر در تماس مستقیم با نمونه قرار می‌گیرد؟

گاهی اوقات در داخل ظرف نمونه، تنها مقدار اندکی نمونه موجود است و کاربر به‌منظور حجم‌برداری، مجبور می‌شود تا نوک سمپلر را به میزان بیشتری وارد ظرف نماید. در این صورت بدنه‌ی سمپلر در تماس با دیواره‌ی داخلی ظرف قرار خواهد گرفت و توسط قطرات نمونه‌ی موجود بر روی دیواره، کثیف خواهد شد.

پس از هربار حجم‌برداری، سمپلر خود را تمیز کنید
در صورت عدم نظافت بدنه‌ی سمپلر و باقی‌ماندن این مواد بر روی آن، به مرور زمان طول عمر مفید دستگاه کاهش یافته و دقت آزمایشات نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نسبت به آلودگی‌زدایی سمپلر خود اقدام نمایید

در حقیقت یکی از مهم‌ترین اصول مراقبت و نگهداری از سمپلر، برطرف‌کردن آلودگی قطعات داخلی آن است. به‌منظور آلودگی‌زدایی سمپلر لازم است تا قطعات پایینی دستگاه جدا شده و  با استفاده از روش‌های مناسب، نسبت به آلودگی‌زدایی اقدام شود. این عمل معمولا در آزمایشگاه و توسط افراد باتجربه و متخصص صورت می‌گیرد.

سمپلر خود را حداقل ۱ مرتبه در سال سرویس کنید

لازم است تا سمپلر طی فواصل معینی سرویس گردد. سرویس سمپلر شامل اقداماتی مانند کالیبراسیون مجدد، روغن‌کاری سیستم حرکتی سمپلر و یا جایگزینی و تعمیر قطعات معیوبی مانند هوابندها می‌شود.

جهت اطلاع از هرگونه آسیب‌دیدگی، سمپلر را به‌صورت روزانه بررسی نمایید

لازم است تا اجزای بیرونی سمپلر مانند بدنه و اورینگ‌های موجود بر روی شفت به‌صورت روزانه مورد بررسی قرار گیرند و درصورت وجود هرگونه ترک، شکستگی و یا آسیب‌دیدگی، سمپلر جهت سرویس و تعمیر به شرکت سازنده ارسال شود.

سمپلر خود را همواره به‌صورت عمودی و بر روی پایه سمپلر قرار دهید

جهت مراقبت و نگهداری از سمپلر، همواره آن را به‌صورت عمودی و بر روی پایه سمپلر قرار دهید زیرا نفوذ مایعات به داخل سمپلر نه تنها باعث آلوده شدن و یا خوردگی قطعات داخلی شده، بلکه کارایی و دقت سمپلر شما را نیز با مشکل روبه‌رو خواهد ساخت.

هنگام اتصال نوک سمپلر دقت نمایید

یکی دیگر از نکاتی که ممکن است باعث آسیب دیدن سمپلر شود، نحوه‌ اتصال نوک سمپلر به سمپلر است. درصورتی که در حین اتصال، فشار بیش از حدی اعمال نمایید و یا ضربه بزنید، ممکن است دچار شکستگی شود.