آزمایشگاهی

نوک سمپلر چیست؟ چگونه یک نوک سمپلر مناسب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک نوک‌ سمپلر مناسب لازم است عوامل مختلفی مانند نوع مایعات مورد استفاده در آزمایشگاه، تجهیزات و ظروف نمونه پرکاربرد در آزمایشگاه خود و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید.

نوک سمپلر چیست؟

نوک سمپلر (Tip) قطعه‌ای پلاستیکی است که به انتهای سمپلر (شفت) متصل می‌شود و جهت حجم‌برداری از مقدار مشخصی از مایعات استفاده می‌شود. این تجهیزات یک‌بار مصرف هستند و بعد از هربار استفاده توسط پَران (Ejector) سمپلر دفع می‌شود.

نوک سمپلرها در حجم‌هایی متناسب با سمپلرها طراحی می‌شوند و هر کدام از انواع آن‌ها برای کاربردهای متفاوتی طراحی شده‌اند.

انواع نوک سمپلرها

 

 نوک سمپلرهای معمولی

نوک سمپلرهای یونیورسال یکی از مدل‌های کاربردی و به‌صرفه در میان انواع نوک سمپلرهای تولید شده هستند که در حجم‌های مختلف در دسترس‌اند و روی سمپلرهای تک‌کاناله و چند‌کاناله قرار گرفته و کاملا فیکس می‌شوند.

این نوک سمپلرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای انواع سمپلرها با مارک‌های مختلف قابل استفاده هستند و یک انتخاب به‌صرفه برای تهیه نوک سمپلر به حساب می‌آیند.

نوک سمپلرهای استریل/غیر استریل

بدیهی است که نوک سمپلرهای استریل برای آزمایش‌هایی استفاده می‌شود که استریل بودن تجهیزات در آن‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آزمایش‌های بسیار حساس استفاده از نوک سمپلر استریل امری اجتناب ناپذیر است. این مدل نوک سمپلرها، گاهی در بسته بندی تکی  ارائه می‌شوند.

نوک سمپلرهای فیلتر دار

هر بار که به کمک سمپلر مایعی را نمونه‌برداری می‌کنید، درون نوک سمپلر آئروسل (ذرات هواپخش/هوابرد) ایجاد می‌شود. اگر از نوک سمپلرهای بدون فیلتر استفاده کنید ممکن است این آئروسل‌ها سمپلر و در نتیجه نمونه‌های بعدی شما را آلوده کنند حتی اگر در هربار نمونه‌برداری از یک نوک سمپلر جدید استفاده کنید.

برای جلوگیری از آلودگی سمپلر خود لازم است برای برداشتن مایعات ذکر شده در زیر، از نوک سمپلرهای فیلتردار استفاده کنید:

  • محلول‌های RNA و DNA
  • نمونه‌های عفونی
  • نمونه‌های رادیواکتیو
  • اسید و بازهای قوی
نوک سمپلرهای طویل

برای جلوگیری از انتقال آلودگی‌های ناشی از نمونه‌های خطرناک به سمپلر، نوک سمپلرهایی طراحی شده‌اند که طول بیش‌تری نسبت به نوک سمپلرهای استاندارد دارند. این افزایش طول باعث می‌شود احتمال برخورد نمونه‌ با خود سمپلر تا حد زیادی کاهش یابد.

نوک سمپلرهای کوتاه

این نوک سمپلرها دو مزیت اصلی دارند. اول این که این نوک سمپلرها امکان نمونه‌برداری یا انتقال نمونه با سمپلرهای چند کاناله به پلیت‌های ۳۸۴ یا ۱۵۳۶ خانه، (پلیت میکروتیتر یا پلیت الایزا) را فراهم می‌کند.

این پلیت‌ها معمولا برای آزمایش‌های کشت سلول مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوک سمپلر با دهانه پهن

نمونه‌هایی که دارای زنجیره‌های سلولی شکننده هستند هنگام عبور از دهانه باریک نوک سمپلرهای معمولی آسیب می‌بینند. برای حجم‌برداری از این نمونه‌ها نوک سمپلرهایی طراحی شده‌اند که تقریبا %۷۰ دهانه پهن‌‌تری نسبت به نوک سمپلرهای دیگر دارند که به آن نوک سمپلرهای (Wide Bore) گفته می‌شود.

 نوک سمپلر Gel Loading

این نوک سمپلرها برای ساده سازی بارگذاری نمونه‌ها روی ژل‌های آکریل آمید طراحی شده‌اند و معمولا انعطاف‌پذیر، بلند و باریک هستند. نوک سمپلرهای Gel Loading باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به ژل شده و امکان نمونه‌برداری از حجم‌های بسیار کم نمونه را فراهم می‌کند. همچنین به دلیل انعطاف‌پذیر بودن، امکان برداشتن نمونه‌هایی با دسترسی دشوار را ایجاد می‌کند.

نوک سمپلر برش ژل

این مدل نوک سمپلرها برای جداسازی آسان‌تر نوکلئیک اسیدها و باندهای پروتئینی از ژل‌ها طراحی شده‌اند. با برداشتن باندهای پروتئینی به وسیله نوک سمپلرهای برش ژن، احتمال وجود آلودگی در آن را کاهش می‌دهد و علاوه‌ بر آن ایمنی نمونه‌برداری را افزایش می‌دهد .