سلامت

معضل دفع سوزن انسولین برای بیماران دیابتی

دیابت، نوعی بیماری مزمن و شایع است که زندگی افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.

کنترل و مدیریت صحیح این بیماری اغلب به آزمایشات منظم نیاز دارد. همچنین معمولا افرادی که به دیابت نوع ۱ مبتلا هستند، مجبور هستند تا به صورت روزانه انسولین تزریق کنند. در نتیجه روزانه هزاران سوزن سرنگ استفاده شده و آغشته به خون، توسط بیماران دیابتی ایجاد می‌شود.

روش‌های نادرست دفع این پسماندهای تیز و آلوده، منجر به مخلوط شدن آن‌ها با پسماندهای خانگی می‎گردد که مشکلات بهداشتی بزرگی مانند انتشار عفونت‌های خونی و انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت را به دنبال خواهد داشت.

به همین دلیل دفع صحیح سوزن انسولین یکی از نگرانی‌های بزرگ حوزه‌ی سلامت محسوب می‌شود که اغلب جوامع با آن درگیر هستند.

چگونه می‌توان معضل دفع سوزن انسولین را رفع کرد؟

همانطور که گفته شد، دفع نادرست ابزار تیز توسط افراد دیابتی را می‌توان یک موضوع نگران کننده در اغلب کشورهای جهان محسوب کرد. به همین دلیل برای رفع چنین مشکلی راهکارهایی ارائه شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱- گسترش آگاهی در بین پرسنل مراقبت‌های بهداشتی و بیماران دیابتی

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شده است که چنانچه بیماران اطلاعات مربوط به اهمیت دفع ایمن ابزار تیز و نحوه صحیح انجام این کار را دیافت کنند، به احتمال زیاد این کار را انجام خواهند داد. بنابراین لازم است تا بستر آموزشی مناسبی برای بیماران دیابتی فراهم شود.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که نه تنها بیماران دیابتی، بلکه اعضای خانواده آن‌ها و حتی پزشکان عمومی، پزشکان معالج دیابت و پرستاران نیز باید این آموزش‌ها را دریافت کنند.

۲- جمع‌آوری ایمن سوزن‌ها و ابزار تیز استفاده شده

قدم دوم برای جلوگیری از انتقال بیماری توسط سوزن سرنگ انسولین و لانست، استفاده از سیفتی باکس‌ها است.

سیفتی باکس با نام علمی Sharps Container ظرفی است عمدتا از جنس مواد پلیمر و کاملا یکبار مصرف برای نگهداری و حفظ پسماندهای تیز و برنده و سرنگ‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از پرشدن، کاملا پلمپ شده و سپس مطابق استاندارد امحا می‌شود.

هنگام استفاده از این ظروف پسماند باید به نکات زیر توجه شود:

  • بدنه‌ی این ظروف باید در برابر سوراخ شدن در اثر اجسام تیز کاملا مقاوم باشد.
  • لازم است تا درب سیفتی باکس قابلیت مهر و موم کامل داشته باشد.
  • ظروف جمع‌آوری پسماندهای تیز از جمله سوزن انسولین و لانست نباید بیشتر از ۷۵% ظرفیتشان پر شوند.
  • جدا کردن سوزن سرنگ هنگام دفع نباید با استفاده از دست صورت گیرد.
  • سعی نکنید با فشرده کردن محتویات مخزن، جای بیشتری در آن باز کنید.
  • هرگز چیزی را از درون این ظرف مجددا خارج نکنید.

نکته‌ی دیگری که نباید از آن غافل شد قابل حمل بودن سیفتی باکس است. توجه داشته باشید که افراد دیابتی که ناچار به تزریق انسولین هستند، به صورت روزانه به این کار نیاز دارند. این مسئله به این معنا است که حتی در حین سفر، مهمانی، محل کار و … نیز باید سیفتی باکس را به همراه داشته باشند تا سوزن انسولین خود را به راحتی دفع کنند. به همین دلیل سیفتی باکس مناسب افراد دیابتی باید به راحتی در جیب و یا کیف حمل شود.