Uncategorized

انواع واکر و کاربرد های آن

واكر یكی از وسایل مهم برای كمك به راه رفتن است. در بیمارانی كه قدرت عضلات اندام تحتانی آنها كاهش پیدا كرده است، دامنه حركتی مفصل ران یا زانو یا مچ پای آنها كم شده، درد و یا ناپایداری مفصلی دارند و یا اختلال در تعادل دارند واكر میتوان كمك كننده باشد.

امروزه سه نوع اساسی از واکر در بازار وجود دارد که بسته به نیازهای افراد به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

استاندارد

مدل استاندارد پایه ‌ترین نوع واکرهاست که دارای چهار پایه است که در انتهای هر کدام از پوشش پلاستیکی استفاده شده است. این نوع سبک وزن بوده و به راحتی قابل‌حمل است. نحوه استفاده از آن به این صورت است که در هنگام شروع به راه رفتن، لازم است واکر را از روی زمین بلند کرده و به سمت جلو بروید. این مدل برای افرادی که نیاز به پشتیبانی وزنی زیادی دارند یا کسانی که تنها می توانند فواصل بسیار کوتاهی را طی کنند، مناسب است. همچنین ارزان‌تر از انواع دیگر واکر است.

مزیت استفاده از واکر استاندارد این است که ثبات زیادی را برای جلوگیری از عدم تعادل و سقوط فراهم می کند. یکی از معایب استفاده از آن، بلند کردن و پیشرفت واکر در حین راه رفتن است، این مورد زمانی مشکل ساز است که فرد از قوت بازو برخودار نباشد.

دو چرخ

این نوع همان واکر استاندار ولی با دو چرخ در جلو است. این چرخ‌ها به شما اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به بلند کردن واکر و تنها با فشار رو به جلو حرکت کنید. در حالی که دو پایه عقبی مسئول حفظ تعادل و پشتیبانی از فرد است، دو چرخ جلو سهولت در حرکت را فراهم می‌کند. واکر دو چرخ نوعی‌ بین مدل استاندارد و چهار چرخ است و برای افرادی که نیاز به حفظ تعادل دارند و در عین حال تحرک بیشتر می‌خواهند مناسب است.

رولیتر

رولیتر چهار چرخ اساسا یک واکر با چهار چرخ به جای دو چرخ است. این نوع رولیتر دارای مزایای مختلفی است از جمله اینکه کاربر می‌تواند در اطراف مناطق با فضاهای تنگ حرکت کند. رولیتر چهار چرخ تمایل به حرکت آسان در مناطق کوچک دارد، می‌تواند پایداری بیشتری از مدل‌های دو چرخ داشته باشد.

رولیترها به طور معمول با صندلی (جهت استراحت و نشستن)، سبد (قرار دادن وسایل) و دسته‌های داخلی ساخته می شوند. همچنین برای افرادی که مبتلا به آرتریت دست و یا مشکلات جابجایی هستند، رولیترهایی با ترمز دستی نیز طراحی شده‌اند. اینها معمولا گران‌تر از نوع استاندار و دو چرخ هستند.

رولیتر در افراد مریض یا مسن که نیروی عضلات اندام زیرین آنها کاهش پیدا کرده است ویا دامنه حرکتی مفصل ران یا زانو یا مچ پای آنها کاسته می شود،و یا مشکلی درتعادل دارند رولیتر کمک بزرگی به این نوع بیماران می کند.

نکته: به طور کلی، واکرهای چرخ‌دار برای استفاده در سربالایی، سراشیبی و بالا رفتن از پله امن نیستند. برای حرکت دادن و نگه داشتن این واکرها نیاز به قوت بازو است