خانگی

انواع ویلچر و کارایی آن

افرادی که با اختلالات حرکتی و یا مشکلات نخاعی ماننده ضایعات نخاعی و یا مشکلات ستون فقرات دارند. برای راحتی در عملکرد و حمل و نقل نیاز به وسیله ای به نام ویلچر یا صندلی چرخدار دارند.

ویلچر ساده:

ویلچر ساده ، جزو اولین انواع ویلچر ها بوده و سبک تر از ویلچرهای برقی است. ویلچرهای ساده ،با نیروی بدن و یا به صورت دستی با حرکت دادن چرخ های عقب توسط فرد حرکت می کنند .از مهم ترین قابلیت های ویلچر ساده: ترمز، زیرپایی تاشو، دستگیره ثابت را می توان نام برد.  جای کمی می گیرند و حمل و نقل آنها راحت است .ویلچرهای ساده ،اغلب برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرند که توانایی حرکت دادن ویلچر را داشته باشند و یا به علت بیماری و ضعف بدنی به علل مختلف امکان حرکت و جابه جایی با پاهای خود را ندارند.

 ویلچر ارتوپدی:

ویلچر های ارتوپدی ،تمام قابلیت های یک ویلچر ساده را دارند و علاوه بر آن در این ویلچر ها زیر دستی و جاپایی را نیز می توان حرکت و یا جدا کرد. این ویلچر ها برای افرادی که توان حرکت و جابجایی از روی ویلچر بر روی صندلی و یا ماشین را ندارند بسیار کاربردی و مفید است.

ویلچر اسپرت:

علاقه به ورزش کردن در تمامی افراد به خصوص افراد کم توان حرکتی وجود دارد. بسیاری از ورزشکاران پارالمپیک در مسابقات ورزشی از ویلچر های اسپرت استفاده میکند.ویلچرهای ورزشی بسیار سبک و در عین حال چرخش و حرکتی سریع را دارند .

 ویلچر سی پی cp:

این ویلچر ها دارای نگهدارنده سر، گردن،پا ها و پهلو هستند. همچنین ویلچرهای سی پی دارای لگن جهت اجابت مزاج نیز می باشند. و برخی از آنها قابلیت تبدیل شدن به برانکارد را دارند.

ویلچر برقی:

ویلچر برقی ،دارای موتوری است که با باتری قابل شارژ و انرژی الکتریکی حرکت می کند. موتور این نوع ویلچر ها به گونه ای استکه بتواند سرعت های مختلف را برای کاربر به ارمغان بیاورد و کاربر با استفاده از کنترل اهرمی براحتی سرعت و جهت حرکت را تنظیم کرده و یا دستگاه را از حرکت نگه دارد. ویلچرهای برقی ،در مقایسه با ویلچر های دستی دارای تکنولوژی پیچیده تری بوده و به علت داشتن امکانات بیشتر و وزن سنگین تری دارند.

ویلچر حمام و توالت:

ویلچرهای حمام و توالت، دارای محلی برای قرار گرفتن لگن یا توالت فرنگی میباشند. لگن ویلچر را می توان به آسانی از ویلچر جدا و جهت تخلیه آن اقدام کرد. این نوع از ویلچر ها، حمام کردن را آسان و به خوبی بر روی توالت فرنگی قرار می گیرند. وزن کم و اندازه کوچک این نوع از ویلچرها برای راحتی در حمل و جابجایی از درب حمام کاربردی است.

ویلچر کودکان یا اطفال:

کودکان و اطفال از جمله افرادی هستند که جثه کوچک و وزن کمی دارند. به همین دلیل ،ویلچری که برای این دسته از افراد انتخاب می شود،باید سبک باشد تا در صورت دستی بودن به راحتی آن را جابجا کند. برخی از ویلچر ها دارای قابلیت تغییر سایز ویلچر با توجه به رشد کودک هستند.

ویلچر برانکاردی:

این نوع ویلچرها مخصوص بیمارستان هاست برای مواقعی که قصد داشته باشند بیماران نخاعی و HIP را جابجا کنند که در دو نوع دستی و برقی به فروش می رسد.

ویلچر هوشمند یا اسمارت:

پیشرفته ترین و گران قیمت ترین مدل، ویلچرهای هوشمند هستند که با سنسورهای مختلف کلیه علائم حیاتی فرد در لحظه گزارش می شوند. حتی امکان ارتباط برقرار کردن با سایر وسایل هوشمند داخل خانه را هم دارند.