سلامت و بهداشت

انواع دستکش و کاربرد های آن

 

امروزه دستکش‌های یکبار مصرف کاربردهای وسیعی در بین افراد پیدا کرده اند. از جمله بارزترین نمونه‌های استفاده از  دستکش‌ها عبارتند از: آرایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مطب‌های پزشکی و دندانپزشکی.

در میان انواع مختلف این دستکش‌ها، دستکش لاتکس و وینیل جزء معروف‌ترین‌ و پرطرفدارترین دستکش‌ ‌ها می‌باشند.

دستکش لاتکس چیست؟

دستکش لاتکس اولین بار در سال 1964 در دو نوع پودری و غیرپودری به بازار ارائه شد. در زمان استفاده از این دستکش باید بدانید که لاتکس ماده‌ای طبیعی از درخت کائوچو بوده که رنگی شیری دارد. اما نوع مصنوعی آن با پلیمریزاسیون یکمونومر مثل استایرن که با ماده فعال سطحی امولسیون ‌شده ساخته می‌شود. بیشترین کاربرد دستکش‌ لاتکس در صنعت پزشکی و دندانپزشکی است و بهره گیری از این دستکش ها در محیط های مختلف بسیار شایع است. یکی از بهترین انواع دستکش اتاق عمل، دستکش لاتکس است. به عنوان مثال؛ بسیاری از کسانی که به نوعی با شغل آشپزی سر و کار دارند، از دستکش‌‌های لاتکس استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از دستکش لاتکس در آزمایشگاه‌ها نیز رواج زیادی دارد.

یکی از مهمترین دلایل محبوبیت و همه گیر شدن استفاده از دستکش های لاتکس، انعطاف پذیری و مقاومت بالای آنهاست.نکته مهمی که در حین استفاده و بهره گیری از دستکش های لاتکس باید به آن توجه کنید امکان وجود حساسیت به آنهاست. از جمله این حساسیت ها می توان به خشکی، خارش، سوزش، پوسته ریزی و قرمزی پوست اشاره کرد که اکثرا به دلیل استفاده مداوم از لاتکس ایجاد می شود.

ویژگی های دستکش لاتکس

حس لامسه را در سطح بالایی نگه می دارد.

استفاده از آن در محیط هایی با ریسک بالا خصوصا محیط های عفونی بسیار مناسب است.

از قیمت متاسبی برخوردار است.

علاوه بر انعطاف پذیری بالا، بسیار محکم است.

به راحتی در محیط زیست تجزیه می شود.

دستکش وینیل چیست؟

یکی دیگر از انواع دستکش های یکبار مصرف موجود در بازار، دستکش های وینیل نام دارند. اغلب در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. این دستکش هااز طول عمر پایین تری نسبت به دستکش های لاتکس برخوردارند.

نکته قابل توجه و یکی از اصلی ترین تفاوت دستکش لاتکس و وینیل؛ عدم بروز حساسیت و آلرژی در دستکش های وینیل می باشد که روزانه بر محبوبیت آن می افزاید.

دستکش های وینیل به هیچ عنوان خاصیت چسبندگی ندارد و نوعا ضخیم تر و گشادتر از سایر دستکش های یکبار مصرف موجود در بازار می باشند.

ویژگی های دستکش وینیل

نسبت به سایر دستکش های یکبار مصرف موجود، به طور کامل به دست نمی چسبد.

از قیمت بسیار پایینی برخوردار است.

استفاده ازاغلب توصیه می شود از دستکش های وینیل در محیط های بی خطر استفاده کنید.

بسیار کم پودر بوده و از همین رو به راحتی در دست پوشیده می شود.

تفاوت دستکش وینیل با لاتکس

در واقع از جمله بارزترین تفاوت های میان دستکش های لاتکس و وینیل به عدم بروز حساسیت در دستکش های وینیل تعلق دارد. در واقع اغلب پوست ها به مواد لاتکس واکنش نشان می دهد که این مسئله می تواند منجر به آسیب دیدن، بروز حساسیت و حتی آلرژیک های پوستی شود که اکثر مواقع با مراجعه به پزشک برطرف خواهد شد.

نکته دیگر به کیفیت دستکش های وینیل ارتباط دارد که در مقایسه با دستکش های لاتکس بسیار پایین بوده و اکثرا توصیه می شود برای انجام کارهای با ریسک بالا به سراغ استفاده از آن نروید.